My Violinist
Temat: Różnice w interpretacji Pisma Świętego
...- Piotrowa. [47] Vide obj. 36 dotyczące pierwszych ewangelickich męczenników. [48] Jest to aluzja do udzielania tzw. bracchium saeculare - ramienia świeckiego - do egzekwowania wyroków władz kościelnych. [49] Przysięga posłuszeństwa papieżowi była wymagana pierwotnie tylko od arcybiskupów i tzw. episcopi exempti, później od wszystkich biskupów, a wywodzi się z rzeczywistej przysięgi lenniczej. Dekret Grzegorza IX. II. 24 c. 4. [50] Konfesja Augsburska, art. XXVIII: "O władzy kościelnej". [51] Apologia, art. XXVIII: "O władzy kościelnej". [52] Epistula 146 ad Euangelium (Eugarium) - Coment. in Epist. ad Titum I, 5 i n., Epist. 69 ad Oceanum. [53] W liście do Fortunata, cytowanym w Dekrecie Gracjana, P. III. D. 4. c. 36, lecz historia ta jest specyficznie spreparowana jako dowód na potwierdzenie niezniszczalności charakteru sakramentalnego. [54]...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=474
Temat: Zrozumienie Doktryny Luterańskiej
...Co do kwestii autorytetu w Kościele. Najwyższa nieomylną norma wiary jest Pismo św. (norma normas), w jej objaśnieniu uznajemy autorytet 7 Soborów Ekumenicznych, następnie w tym co odnosiło sie do kontrowersji w XVI w - ksiegi symboliczne zawarte w księdze zgody z 1580 r. (Konfesja Ausgsburska, Apologia Konfesji, Duzy i Mały Katechizm, Artykuły Szmalkandzkie i Formuła Zgody). Najpowszechniejsze znaczenie w luterańskich Kościolach mają Konfesja Augsburska i Mały Katechizm. Istnieje autorytet synodów, które wypowiadają się w okreslonych kwestiach czy powołanych przez synody organów. Jednakże to co wazne, to fakt że nauczanie to nie ma charakteru "magisterialnego". Nie jest nauczaniem ani nieomylnym, ani mającym boiska sankcję, ani bedacym wyrazem objawienia. Reformacja barzdo starannie oddziela Objawinie (które ma charakter osobowy, ezystencjalny anie...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=351
Temat: Kto wymyślił chrzest niemowląt?
...Bóg i sprawiedliwy i odpuści nam grzechy, i oczyści nas od wszelkiej nieprawości. Jeśli mówimy, że nie zgrzeszyliśmy, kłamcę z niego robimy i nie ma w nas Słowa jego." Ten fragment wyraźnie wspomina o indywidualnych własnych grzechach. Tak jak napisałem wcześniej i to potwierdzam, że ta skaza pcha nas w grzech i to dość szybko. Ale z tego co napisałeś wcześniej coś jest dla mnie trochę pozbawione logicznej konsekwencji a mianowicie " Konfesja Augsburska grzech pierworodny zdefiniowała następująco: "Kościoły nasze nauczają także, iż po upadku Adama wszyscy ludzie wydani na świat w sposób naturalny - rodzą się z grzechem, tj. bez bojaźni Bożej, bez ufności ku Bogu i ze złymi pożądaniami, iż ta ułomność, czyli przyrodzone skażenie prawdziwie jest grzechem, ściągającym wieczne potępienie i śmierć na tych, co się nie narodzą na nowo przez chrzest i...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=32
Temat: Apel do Kościoła o potępienie praktyk Kościoła Szwecji
Jest mi bardzo przykro to pisać - ale skompromitowałaś się jako moderator i moim zdaniem powinnaś ustąpić z pełnienia tej funkcji. Tak Tomaszu, zdecydowanie.... I jeszcze pozniej na stos i podpalić. Iwo upomniała mnie za moją wypowiedź (słusznie) jako zbyt ostrą. Upomnienie rozważyłem i przyznałem Jej rację. Po czym stwierdziła, ze - zgodnie z Konfesją Augsburską - "Przeto ci, którzy nie są zdolni do życia w celibacie, powinni zawierać małżeństwa" - że celibat nie jest dla wszystkich. Bo nie jest - niezaleznie od tego, że fragment ten dotyczy trochę odrębnej sytuacji - fakt faktem, że reformacja jasno stwierdziła, że nie wszyscy są stworzeni do życia w celibacie. Tomaszu - jest to forum. Na forum bedziesz sie spotykał z roznymi opiniami - między innymi takimi jak moje -...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=527
Temat: Konfesja Augsburska
Wysłany: Nie Sty 17, 2010 13:56 Temat postu: Konfesja Augsburska Tu będziemy dzielić się wiedzą i przemyśleniami o Konfesji Augsburskiej. Przenoszę z "od czego zacząć": To proponuje zrobić sobie tutaj powtórkę i przegląd Konfesji . Pierwszy artykuł "O Bogu" to podstawa całego chrześcijaństwa. Potwierdza on naukę Ojców Kościoła o Trójjedynym Bogu, dyskutowaną na soborze Nicejskim, gdzie powstał jeden z symboli naszej wiary. O soborze Nicejskim:...
Źródło: ea-konfesyjni.phorum.pl/viewtopic.php?t=35
Temat: ważne pytanie
...też wypowiedzi, ale to nie znaczy, że EKD czy Kościoły Luterańskie zrzeszone w VELKD odrzucają Księgi Symboliczne wśród których oprócz dzieł powstałych w XVI wieku (w ramach EKD tradycji zarówno luterańskiej i reformowanej, co jest naturalną konsekwencją faktu, że EKD zrzesza Kościoły tradycji luterańskiej, reformowanej i unijnej) są także wyznania wiary starożytnego Kościoła. Zresztą także Księgi Symboliczne z wieku XVI jak np. Konfesja Augsburska bezpośrednio powtarzają dorobek 4. pierwszych soborów, odwołując się do zarówno do dogmatu trynitarnego jak i chrystologicznego i potwierdzając tym samym zachowanie ciągłości przez Kościoły Reformacji z Kościołem pierwszych wieków. Natomiast co do Kościołów zrzeszonych w ŚFL jak najbardziej uznają one dogmat trynitarny, zgodnie z tym co napisał prof. Karski.
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=579
Temat: Staroluteranizm
...wobec reformowanych, wielu z nim bliżej jest teologii katolickiej niż reformowanej, stąd też często staroluteranizm łączy się nurtem wysokokościelnym. Poprzez ortodoksyjne podejście do Ksiąg Wyznaniowych w słownictwie staroluteran występuje określenie msza dla nabożeństwa spowiednio-komunijnego, są także zwolennikami indywidualnego rozgrzeszenia poprzez nakładanie rąk na głowę penitenta. Wielu staroluteran uznaje zgodnie z Konfesją Augsburską 3 Sakramenty - Chrzest, Absolucję i Eucharystię. Staroluteranie są niechętni łączeniu kościołów luterańskich i reformowanych. W kwestiach liturgicznych preferują śpiewaną liturgię nawiązującą do Deutsche Messe, strój liturgiczny składający się z alby i stuły i komunię w każdą niedzielę. Wielu staroluteran nie widzi potrzeby istnienia urzędu biskupa (np w USA), jednakże w Polsce staroluteranie...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=585